الخميس، 19 يونيو 2008

قريحتي المتعفنة

اعتذر اذا كان اخر ما انتجته قريحتي المتعفنة قد اصابكم ببعض من الكآبة

هناك 7 تعليقات:

Moustafa` يقول...

سلامو عليكم
------
أنتي كصاحبه بيت من حقك ان تكتبي ما تشائين
ثقي بي , كلماتك تختبأ فى أجنحه الحمام
تتحور
تطير ..إلى أوراح تشابهكك تماما
على نفس ذات المجره
تلمسهم ..تحولهم لكئنات شغفيه
----
طب تصدقي
أنا كل يوم بفتح مثلا عشرين مدونه جديده
من جوجل سيرش
بجد
في كل عشره تيام بضيف واحده
----
انتي حد فريد اوي ونادر
قال لي أحدهم
احنا زي الكائنات الفضائيه
بنتعرف على بعض بقرون استشعار
عارفه
من سنه
وأول خطوه ليا فالتدوين
لحد دلوقتي بدور
مالقتش أكتر من نص صوابع الأيد
-------
أتلذذ بسوداويتك لأني أعلم انها -غالبا - لا تتجاوز حدود السطور
هيا انتفاضه -يريدون سلبها إيانا - بمجرد أطلاقها
نشعر بإرتياح
إذن فما فائده الكتابه
أليست بدعوي التنفيس
-----
قال لي أحدهم : عند الضحك وإطلاق النكات . .سيصحاحبك الكثير
وعند البكاء , ستبقي وحيدا
-----
تأكدي الكل يمرق من هنا
يقرأ ..يمتص كل معاناتك
ثم يطلق صيحه :ياااه إيه الروعه دي
وقد يقتبس تشبيهين
ويرحل مبتعدا
-------
لا أحد لديه الرغبه ليتعرف على شخص بائس يرسف فى قيود اليأس
هكذا يظنون
لا يعلمون أن هذا مجرد خرم
أو معراج لأرواحنا الهزيله
للتحرر من سطوه هيكلنا الجسدي الحقير
--------
أنا بجد زعلت اوي
ليه بوست الوصيه اتشال
هو رائع كعادتك
بس مالقتش كلام أرد بيه ففضلت الصمت
تعرفي
فيه تناقضات غريبه أوي
وكفايه بدايته
فى منتهي السعاده .. بوست حلو أوي
يايرت يرجع تاني
واستمري
اكتبي كل ما يجول بخاطرك
فحقا انا اتمتع بالقراءه جدا جدا
تحياتي
rbna m3aky f om el agaza el momela de , ana lsa bmt7n asalan & el 7ala karb 3al a5'r
sebk , wish to be good
salam
----
على فكره بكره حاجتين ف التعليق
الكومنت موديراشن
والورد فيريفيكاشن
اممم .. ليكي حريه
وبردو هعلق بطجه بقه !!
بس يايرت تشيليهم
سلام

الم يقول...

بسم الله
السلام عليكم
اولا
عاوزة اقولك
مدونتك هي مدونتك وركزى ع الكاف دي اوى
يعنى بتعتك حاجه ملكك تكتبي فيها الى انتى عاوزة تقوليه والى حاسه بيه والى مخنوقه منه ومش يهمك حد
طلعي الى جواكي وفي مكانك انتى ومحش هيقدر يتكملم معاكي واظن ان كل واحد ليه الحريه انو يقرا دة ويعلق عليه والعكس طبعا
انا اول زيارة ليا
بس بجد حاسه ان مدونتك حلوة وان روحك كتيييييير حلوة وجميله
صحيح
مش شرط انك طالما بتكتبي حزين ومن زاويه سودا يبقه انتى كدة
لالالالالالالالالا بالعكس
اسالينى انا
حبيبه قلبي
دمتي مبدعه ياروحي
ولينا كلام تاني
تعليق ع السريع انا عارفه

ياريت تشيلي تاكيد الكلمه ياسكرايه
اه وحاجه كمان
انا هنتظر بوستك الجاي
ع فكرة انا بمووووووت في البوستات الحزينه بحس انها بتطلع اشياء كتير مدفونه جوانا مع الاحساس بالالم احيانا
بس ساعات بتصحي شئ ناااااااايم اوى ومتغطي كويس جوانا
****************
سلام ياعثل
جيلي كاستر
مش هتقدر تغمض عنيك

Marionette يقول...

خسارة ان هذا تعليق لو كنت مكانك لاضفته الى مدونتي , كلمات منطقية جميلة.

بالنسبة للوصية مازالت موجودة فقط نقلتها من مكانها.

اشكرك جدا على دعمك المتواصل.

غير معرف يقول...

صدقيني احيانا احن للاوقات الحزينة , لانها اوقات ابداع, عندما تحاول ان تفرغ شحنات قلبك الكئيب في الورق املا ان يمتص الورق هذه المشاعر , و كم من انسان خلده البؤس و الكئابة , مثل شكسبير و ديكنز , و حتى مجنون ليلى.. قد تظنين اني مجنون و لكن لا نشعر بقيمة التعاسة حتي نتركها.. أو تتركنا..

Marionette يقول...

لا , لا اظنك مجنونا على الاطلاق. و لكن ادمان الكئابة و التلذذ بالشكوى و ان كانت حتى سرا يصيبني بلامبالة و ملل مزمن قد يؤدي الاخير بدوره الى الاصابة بشلل رعاش او سداسي , عافاك الله و عفانا.

سمر ..السعودية يقول...

جني بقدر ماتستطيعين .. فالجنون فنون أجمل من فنون العقال

ولمالا..فنحن في عصر الجنون ..لا مكان لعاقل مأنق

Old Blogger يقول...

مدونتك رائعه.. حتى أن التعليقات بها رائعه
حتى لو أن رأيى فى تلك الروعه لا يهم كثيراً